Ett fältkök som klarar mer än bara pinnar

Vissa kvällar när vi varit ute på någon vandring så har jag funderat på att det hade varit trevligt att ha en vedspis istället för Trangias alkohol brännare till matlagningen.

Naturligtvis så är Trangias produkter väldigt praktiska och man har ändå haft nytta av dem. Men ibland har de där alkohol köken sina nackdelar, som när det till exempel är riktigt kyligt så kan det vara svårt att få igång brännaren om man inte har något sätt att värma upp den med (tex Trangias vintertillsats och en länk till mitt blogginlägg om det). Det största problemet jag har med alkohol kök är faktumet att man hela tiden behöver ha med sig en flaska bränsle och det gäller även till gasolköken.

Så under 2020 köpte jag ett kök som de påstår att man skulle kunna elda allt från kottar till alkohol och därför vara mer praktiskt att ha med sig på långresor än en Trangia brännare. Detta ledde naturligtvis till att jag hade med mig två kök istället för ett och den röda flaskan fortsatte att hänga med den också. Allt för möjligheten att laga mat, “Ut-i-fall-att-nått-strular” så skulle i alla fall inte kaffet bli lidande!

Fältkök ved.

Jag tycker att en spis behöver ha bra skäl för att kunna motivera den extra vikten som den tillför packningen. I alla fall när det gäller kortare rundor då klarar man sig bra med bara en liten Trangia brännare och några ml alkohol för att koka en kopp kaffe på eftermiddagen. Men om jag nu ska ta min packning på en lägre tur ut i skogen och då även hålla resan så nära osocialt man kan här i de Svenska skogarna, då behövs ett kök som garanterat kan leverera även om man får slut på bränsle.

Nu blev det dock så att jag hittade ett multi-kök som marknadsfördes med orden att det gick att elda allt från kottar till alkohol i den. Så det kändes ganska lämpligt att testa den när det dök upp ett erbjudande med extrapris som ett lysande tillfälle. Jag har sett det här köket på flera olika ställen och det är ganska många olika företag som tycks ha satt sitt eget tryck på spisen. Men i grund och botten verkar det bara vara försäljaren, priset och fraktkostnaden som skiljer åt, för vad jag sett så är spisen likadan på alla ställen.

Det finns dock några snarlika modeller och jag har tyvärr bara testat den här som syns på bilderna i inlägget. Jag har sett de varianter som har någon form av vindskydd i konstruktionen men de ser ut att i alla fall fungera i stort sett på samma sätt som mitt kök.

Nå, kan man nu elda allt möjligt i det och är det så bra som de påstår?

Det blev inte mycket kvar efter att vi lagat mat.

Än så länge är jag nöjd med mitt lilla multi-kök.

Det har presenterat bra under våra turer och jag har än så länge testat att elda allt möjligt från löv, kottar, pinnar och större vedbitar men också alkohol/t-röd och än så länge har den gjort sitt jobb. Jag skulle dock inte rekommendera att använda den tillhörande lilla skålen till spriten/t-röd i annat än nödfall för jag upplever att det inte är direkt effektivt utan det har gått åt alldeles för mycket bränsle. Vad som däremot har varit förvånansvärt effektivt att både ta med i packningen och även att använda är vanliga trä pellets.

Modellen jag har är endast toppmatat och det kan vara lite omständligt att fylla på under tiden man lagar mat, eftersom man måste flytta grytan och toppmata spisen. Det har inte påverkat mig nämnvärt då maten och kaffet alltid har hunnit klart på tiden som vi fick av en matning bränsle.

Fältkök ved med en av de nya grytorna och en tallrik från Trangia som ett extra eldskydd utifall att om olyckan ändå skulle vara framme.

Jag har eldat både pinnar och liknande bränsle ett flertal gånger vilket har fungerat utmärkt när det har varit torrt och när det var fuktigt/blött ute så har jag alltid haft med lite alkohol/t-röd så det har gått att få fart på elden ändå. Jag testade en (onödigt regnig dag) att ta med en liten påse med träpellets och med några droppar t-röd så blev det en stadig eld utan större problem.

Det kommer definitivt underlätta framtida turer när vi enkelt kan ta med en påse träpellets om vi ska iväg till något ställe där det inte är garanterat att man kan hitta bra bränsle, t.ex. som nu i vinter när vi planerat att åka ut till fjället snart. Jag hoppas verkligen att jag kommer kunna laga bra måltider och kan dela dem med er här på bloggen. Med de nya kokkärlen så finns det absolut möjlighet för lite mer avancerad matlagning. Det var länge sedan jag var så här exalterad över någon pryl i mitt fältkök men det återstår att se om de slår mina grytor som jag har sedan innan och tillsammans med fältköket så kommer det förhoppningsvis gå smidigt att laga även lite mer avancerade rätter än bara varmvatten och torkad köpmat.

Det nya vedköket med träpellets

Ha en riktigt bra dag, ut i naturen och gör saker!

This is Not an ad!
Det här är varken reklam eller en absolut fakta utan mer av personliga åsikter
så gör gärna din egen efterforskning och ta inte saker du läser på nätet som ett absolut gospel.
Ta hand om dig och hitta en väg i världen som är rätt för just dig och ditt mål.
Foton av Ani I / Magdalena I

Leave a comment