Ett komplett kök i rostfritt stål

Som gjort för att hålla även utan att fullkomligt slakta din budget!

Det har varit ett tag nu som jag har letat efter några bra grytor i rostfritt stål till mitt lilla multi-vedkök då jag nu har fått skrota de sista kokkärlen i aluminium på grund av att var hål i dem och de ser verkligen inte trevliga ut att använda till matlagningen heller.

Nu är jag inte begränsad till endast ett kök utan jag har ett par olika system (I dagsläget har jag nog 5 olika + de min partner har) som jag kan välja emellan beroende på vad jag/vi planerar att göra för resa, men jag saknar ett stabilt kök som klarar av lite hårdare hantering men också fungerar om jag är ute i skogen med partnern och vänner.
Det är också bra att ha som alternativ till om vi ska ut och resa utomlands och jag vill kunna laga mat under värre förhållanden än de vi har i Sverige. Att ha saker som håller gör resorna mer avslappnade för mig och det kanske är korkat enligt vissa att släpa runt på ett kök som väger över 1 kg men när matlagning är hälften av upplevelsen för mig så tycker jag att det är värt det.

Mitt nya stora kök (920g+ spis) som ska följa med oss ut på nästa resa här i Sverige.
På bilden: Grytpaketet + spis och en tallrik från Trangias vinterpaket (mer om det senare).

När jag sökte runt efter ett grytpaket som kunde passa så hade jag ett par riktlinjer som jag ville att köket skulle uppfylla:

  • Det behövde finnas plats till min lilla vedspis inuti så jag slapp släpa runt på både köket och grytorna i olika påsar så en gryta med ett innermått på minst 15 cm var ett krav så spisen fick plats.
  • Det fick inte vara av aluminium (det har jag redan grytor som fyller det syftet och jag behöver inte fler) utan jag ville ha rostfritt stål som förhoppningsvis kommer hålla ett bra tag i både ur och skur.
  • Jag behövde ha ett grytpaket som känns tåligt och inte riskerar att smälta (Jag kommer komma till det inlägget framöver).
  • Att ha ett stekjärn och fler grytor så det går smidigt att laga mat till mer än en person.
  • Man behöver inte alltid vara så bekymrad över vikten utan ibland är det andra faktorer som är viktigare, om vi till exempel ska ta bilen ut på semester igen så är det viktigare för mig att vi har ett bra kök än att det väger minimalt.
  • Slitstarkt och tåligt.
  • Det behöver vara gjort av ett food graded stainless steel så att jag slipper oroa mig för den faktorn också vilket gjort mig osäker till att beställa från Amazon eller liknande. Nog för att produkter kan vara billiga men det finns faktorer jag helst inte vill riskera och om jag har möjligheten så vill jag ha bra kokkärl att laga mat i.

Mina önskemål till grytpaketet har varit att först och främst skulle mitt vedkök få plats inuti vilket innebär att en av grytorna behövde ha ett innermått på minst 15cm. Men jag ville inte heller köpa ett grytpaket där jag (p.g.a. spisens mått) inte kunde använda hela kittet utan det kändes viktigt att få mer än en gryta som passade med vedköket placerat inuti och om man fick med en stekpanna då hade jag varit lyrisk för det är något jag saknat sedan jag fick göra mig av med de gamla Trangia grytorna av aluminium.

Jag började leta efter mina nya grytor både i butiker (i den mån vi hade andra ärenden till dem så inga turer i onödan!) men mest på nätet där jag försökte hålla mig till sidor som gav ett intryck av att i alla fall ha food safe produkter och inte vara allt för röriga när man försökte hitta information. Det kändes ganska omöjligt för många ställen på nätet publicerade inte några mått alls utan bara ett generellt ungefärligt mått som kanske kunde stämma men det var definitivt inte säkert. Till exempel XXL.se var vänliga nog att ha en totalt avsaknad av information så en gryta därifrån var tydligen en av Trangias innergrytor med ett mått på 14,5 istället för yttergrytan som har ett mått på ca15cm vilket har gjort att jag nu sitter med en gryta som jag verkligen inte behöver eller vill ha, returen där kommer definitivt inte vara en cirkus jag ser fram emot.

Men efter mycket letande, fel och misstag så sprang vi på ett litet ensamt litet kök av rostfritt stål som stod och glänste längst in på en hylla på Clas Ohlson. Jag letade efter information på hemsidan och partnern kontrollmätte och så visade det sig att jag hade äntligen funnit …

Det nya köket gjort av rostfritt stål typ 202.

Ett komplett kök i rostfritt + en tallrik från trangias vinterpaket under vedspisen. Grytpaketet består av 6 delar och känns helt ok i kvaliten än så länge.

Jag hittade ett kök med sex delar och hela två av grytorna och en stekpanna passade tillsammans med mitt kök och jag kan dessutom använda den lilla extragrytan till mitt lilla mini trangia kitt så inget kommer ligga oanvänt utan de kommer användas allihopa på ett för oss smidigt sätt.

Stekpanna: 16,5 cm i diameter, höjd 3,5 cm.

Det här grytpaketet hittade jag på Clas Ohlson, det är gjort av rostfritt stål och kommer med 6 delar + en nätpåse att bära dem i kompakt och praktiskt. Setet i rostfritt stål innehåller två kastruller med lock, en stekpanna och en mindre kastrull utan lock, samtliga med handtag. Kokkärlen kan förvaras i varann för att ta så liten plats som möjligt i packningen.

Stekpanna + locket från den stora grytan: 16,5 cm i diameter, höjd XX cm.

Grytpaketet (Kokkärlsset rostfritt 6 delar, Asaklitt) består av flera olika storlekar och kostade 239kr.

  • Stekpanna: 16,5 cm i diameter, höjd 3,5 cm. Locket till den största grytan passar även att använda på stekjärnet även om det ligger lite lösare än på grytan.
  • Gryta med lock: 17 cm i diameter, höjd 8,5 cm som får plats i stekpannan.
  • Gryta med lock: 15 cm i diameter, höjd 7 cm och i den får min multi-vedspis plats perfekt inklusive tändstickor och liknande.
  • Liten kastrull utan lock: 11,5 cm i diameter, höjd 5 cm som kommer få vara med mitt lilla mini kitt med en Trangia brännare och ett enkelt litet DIY grytställ av ståltråd (det kommer inlägg om det också framöver).

När setet är hoppackat har det en diameter på 17,5 cm och en höjd på 9 cm. Det väger (utan vedköket) 920g.

Det kostade 239 sek när jag köpte det på Clas Ohlson [Länk] och jag hände att det var ett helt ok pris även om jag är osäker på om informationen på hemsidan häller det här sett ett eller setet de har på bilden. Det känns inte helt fantastiskt när bilden på hemsidan (och även på produktens informationslapp) är på en helt annan uppsättning kastruller och varför har de inte uppdaterat hemsidan?

Grytorna på bilderna här är i alla fall den uppsättning som man kan köpa nu (2021) och jag ska definitivt testa dem ordentligt nu framöver och även filma lite så fort vädret stabiliserar sig tillräckligt. Kan vi hoppas att det faktiskt är ett bra kök eller bättre än det gamla?

Kastrull med lock: 17 cm i diameter, höjd 8,5 cm.

Jag har länge velat ha ett komplett kök av rostfritt stål till vandringarna för att slippa lite av aluminiumet som det lätt kan bli mycket av om man hela tiden använder kokkärl och produkter av aluminium. Det känns i alla fall för mig bättre att kunna variera emellan de olika metallerna än att varje dag ha aluminium både till förvaring och matlagning. Det känns dessutom som om grytorna av rostfritt har varit bra mycket tåligare än någon av mina aluminiumgrytor vilket är en viktig faktor att ha i åtanke också. Om vi nu ska ha en skogstur under 4 veckor utan kontakt med människor så vill jag verkligen inte sitta där ute i skogen utan ett kök att laga mat i. Så när jag inte behöver tänka på att bära det min lättaste packning så kommer jag nog använda mitt rostfria kök utan att tveka.

Mindre kastrull med lock: 15 cm i diameter, höjd 7 cm. (Fältköket får plats i den här mindre grytan)

För även om det här köket väger en hel del mer än mitt kök från Sea To Summit eller Jetboil paketet så vill jag ha en tålig uppsättning som jag kan lita på även till att klara av en eldstad utan att riskera att bli skadat. Som till exempel jetboilern är inte gjord för att stå på glödande kol och de vikbara grytorna från Sea To Summit skulle jag inte vilja ställa rakt på en glödbädd. Men det är känslan i grytorna och samtidigt vetskapen att det här köket kommer att hålla som gör att jag i alla fall vill ha en uppsättning att välja mellan. Dessutom så är det trevligt att kunna laga mat till både sig själv och partnern samtidigt utan att behöva laga en portion åt gången bara för att man råkade få med sig en lite för liten gryta.

Inkluderar även en bild på mitt nu nästan kompletta mini kit som jag har med i min lilla kameraväska
och jag berättar gärna mer om det här lilla smidiga kittet i ett annat inlägg.

Än så länge är jag nöjd men jag återkommer med lite vildmarks kök i framtiden och hoppas att det här setet kommer hålla länge, för med det här priset så hade det varit fantastiskt om jag dessutom slipper leta efter ett nytt sett varje år. Det enda negativa jag spontant kan se redan nu är att locket har plastknoppar vilket kan vara till både positivt och negativt. Om man bara ska ha det på mindre kök och inte en brasa så kan jag tänka mig att det är till en större fördel eftersom det inte blir lika varmt. Men om man nu har dem på en brasa så att locken kanske ekan komma åt eld, eller falla rakt i elden, det känns kanske som en låg risk men jag kommer nog byta ut knopparna till något mer hållbart och kanske till något som man kan få ännu plattare än vad plastknoppen är.

Då håller vi tummarna och hoppas på god mat fram över.
Ha en riktigt trevlig Halloween nu!
/ Ani

This is Not an ad!

Det här är varken reklam eller fakta utan mest personliga åsikter.
Foton av Ani

One thought on “Ett komplett kök i rostfritt stål

  1. Pingback: Ett fältkök som klarar mer än bara pinnar | Work it out as you are

Leave a comment