Trangia Vintertillsats

När det är kallt och man får kämpa en evighet med att få igång spritköket bara för bränslet är så kallt att det helt enkelt inte vill och man ännu en gång glömt att hålla den varm, då kan det här lilla tillägget hjälpa. Genom att man använder en förvärmare till brännaren så att bränslet blir tillräckligt varmt så att det åter igen blir lättantändligt.

Eftersom jag redan har mitt “Knock-of Trangia stormkök” och mitt rostfria fältkök till turer när vi är fler personer så behöver jag inte fler sådana just nu. Men om jag ska ut ensam så känns det lite för stort och otympligt att ta med ett stort storm-/fältkök, speciellt om jag bara planerar att koka en kopp kaffe. Så jag satt och letade efter Trangias minikök 28-T (Jag letar fortfarande efter det!) men det verkar vara restnoterat eller slut på i stort sett alla hemsidor jag letat på och då snubblade jag över Trangias Vintertillsats till kök 25 och 27.

Vänster: En knock-of Trangia brännare och Till Höger har vi Trangia spritbrännare med förvarmaren som ett stöd till brännaren.

Så vad är nu en Vintertillsats till ett Trangiakök?

Det är ett litet kitt som innehåller en komplett liten spritbrännare, ett fat som man kan lägga på snön och ställa stormköket på och den lilla Förvärmaren som gör det enklare att få igång köket i sträng kyla.

I vintertillsatsen ingår en spritbrännare med förvärmnings delen och en reflekterande tallrik. Vikt: 250g och passar stormkök serie 25 och 27. Förvärmare till spritbrännare 602500 Specifikationer: Mått: Ø70 x 28 mm Vikt: 23 g

Man använder den lilla förvarmaren när det är riktigt kallt ute och spriten är så kall att den inte vill ta eld.
Vill man använda den så häller man några droppar bränsle på den lilla glasfiber biten och tänder eld på den efter att man placerat brännaren ovanpå (som på bilden ovanför) och när bränslet i brännaren nått en högre temperatur så kan man tända den utan samma svårighet. Jag har ännu inte haft möjligheten eller behovet av att testa den personligen. Men snart är vintern här och då kommer snart värmen försvinna härifrån också.

Trangia Tallrik 20

Det kom med en tallrik också som man kan använda som extra fotstöd till stormköket så att det inte sjunker ner i snön eller så som jag använt dem (jag har två) hitintills, de fungerar utmärkt att ha under de andra fältköken och fungerar då som askuppsamling och håller i alla fall mig lite lugnare när det kommer till risken att marken under skulle bli skadad eller fatta eld.

Trangia Tallrik 20

En tallrik i aluminium som är 20 cm i diameter

En tallrik i aluminium som är 20 cm i diameter. Tallriken ryms under remmen på stormkök 25. 4 stycken tallrikar passar perfekt här. På stormkök 27 kan tallriken med fördel läggas över stekpannan och på så sätt fungera som lock.

  • Aluminium
  • 20 cm i diameter
  • Ryms under remmen på stormkök 25
  • Används med fördel som lock över stekpanna på stormkök 27

Specifikationer: Vikt: 110g Mått: Ø200 mm

Loggan på Trangia Tallrik 20

“To climb steep hills requires slow pace at first.”
– Shakespeare

This is Not an ad!
Det här är varken reklam eller en absolut fakta utan mer av personliga åsikter
så gör gärna din egen efterforskning och ta inte saker du läser på nätet som ett absolut gospel.
Ta hand om dig och hitta en väg i världen som är rätt för just dig och ditt mål.
Foton av Ani I / Magdalena I

Leave a comment